Jag är för fildelning på många sätt, och tycker att det inte borde bli så svårt att komma fram till en laglig lösning där alla parter kan bli glada. De enda som förlorar mycket pengar i dagsläget är skivbolagen.
Nya tjänster som Spotify är fantastiska tillvägagångssätt att ge gratis musik till folket men ändå få bolagen nöjda. Och om man inte vill betala för ett konto så kan bli gratis medlem. Det enda som händer då är att man får lite reklam, och det handlar om en reklamsnutt på ca 20 sekunder efter ungefär var fjärde låt. Det är ingenting om man tittar på hur mycket reklam man utsätts för dagligen i press, internet och på TV. Och snart hoppas jag att man kan få tjänsten till sin telefon också, så har man alltid tillgång till ett gigantiskt bibliotek med musik.
Den enda nackdelen är att för mig tex så står mitt huvud oftast helt stilla när jag vill lyssna på någonting, jag kommer inte på vad jag vill höra. Jag vill kunna se alternativ framför mig. Men detta kommer lösa sig så fort fler människor hoppar på och man börjar skicka listor fram och tillbaka mellan varandra. Det är då Spotify kommer fungera allra bäst.
Problemet som vi ser med fildelning är inget nytt problem alls. Vi har stött på det både när VHS-spelaren kom och med bandspelaren. Skivbolagen och/eller TV-bolagen går i taket när de märker att de inte tjänar lika mycket pengar längre för att människor kan kopiera. Gick alla stora bolag i konkurs när dessa teknologiska nyheter kom? Nej, och jag tror verkligen inte att något sånt kommer hända den här gången heller. Man måste bara anpassa sig efter tekniken, för den går inte att stoppa. Hur mycket man än vill.
Läste idag en text som satte lite nytt ljus i frågan. Den stora aktören i spelet har hittils varit IFPI som representerar skivbolagen. Men även STIM håller hårt i sina medlemmar. Och ännu hårdare i de som inte är medlemmar.
Musikern Francois Cormery skriver om hur han gärna vill producera och sprida sin egen musik, på sitt eget sätt. Men han har stött på stora hinder från företagen som trycker skivor. De kräver ett intyg på att han är medlem i STIM, vilket skulle innebära att han då säljer sina ekonomiska rättigheter till sin egen musik.
Här är några citat från hans text som jag hittade hos Christian Engström.
Jag skrev till STIM och frågade om jag kunde vara medlem och samtidigt utföra en egen promotion i form av gratis nedladdningsbara låtar på min hemsida (min musik alltså). Jag fick ett tydligt svar - ”Nej!”.
Mitt problem är konkret att jag vill ge ut min musik själv, men inte får göra detta utan att skriva på ett licensavtal som gör att jag förlorar min upphovsrät samt gynnar mina konkurrenters rättighetsförvaltare ekonomiskt i form av licensavgifter.
…
En artist som använder fildelning som gratis promotion och sedan trycker upp och själv säljer sina cd-skivor kommer då att få all vinst av det han skapat, något som är ett normalt synsätt i andra branscher – man tar betalt för det man producerat helt enkelt. Dessutom behåller han sina rättigheter och får använda sin musik i det sammanhang som han finner lämpligt, till exempel re-mixer eller samlingsskivor som ger ytterligare gratis promotion. I detta läge finns också möjligheten att hitta finansiärer, mecenater som sponsrar musiken. Detta hade jag tänkt skulle bli min lösning, det var en väg att gå som passade mig.
I dagsläget är dock problemet att denna variant inte är praktiskt möjlig då upphovsrättsföreningarna tvingar tryckerier att kräva ett medlemskap av artisten innan duplicering kan ske.
…
Men varför är jag för fildelning, jag som själv är musiker? Det är ju sådana som mig som upphovsrättsorganisationerna och numera Justitiedepartementet använder som argument för att försvara rådande marknadsstruktur – att musiker måste kunna tjäna pengar på sitt arbete. Eller? För mig är fildelning är i första hand en distributionskanal som ger artisten gratis publicitet (verket sprids). Ekonomisk förlust sker inte i någon större omfattning eftersom de flesta som laddar ner musiken spontant aldrig skulle ha köpt den ändå, de upptäcker den bara. När man upptäckt något man tycker om så kommer man kanske att konsumera detta senare i någon annan form; skivköp, konserter, gåvor osv. En kravlös lojalitet uppstår. Även om det så bara rör sig om 10kr i form av en gåva, så är det ju mer än om konsumenten inte hade känt till musiken genom fildelning. Men upphovsrättsorganisationer gör allt för att stoppa just detta.
Mycket kloka ord.
No comments:
Post a Comment